Blogi: Kun kerosiinin saatavuus on varmistettava – polttoainehuolto HEMS-toiminnassa

Laura Lindlof Blogi, Yleinen

Ihmiset FinnHEMSin takana – valtakunnallisessa lääkärihelikopteritoiminnassa tarvitaan erilaisia käsipareja ja monipuolisia osaajia.

FinnHEMSin blogissa suunvuoro annetaan vuorotellen eri alojen ammattilaisille, jotka omalta osaltaan pitävät huolen siitä, että lääkärihelikopterit päivystävät valtakunnallisesti vuoden jokaisena päivänä ja kiireistä apua tarvitsevat saavat laadukkaan, elintärkeän ensihoidon.

Taivaalla lentävä keltainen helikopteri on FinnHEMSin työn näkyvin osa. Ympärivuorokautisen päivystyksen tukikohdissa mahdollistaa eri alojen ammattilaisten monipuolinen yhteistyö.

Petteri Jokinen on lentäjä FinnHEMSin FH10-tukikohdassa Vantaalla. Lisäksi hän hoitaa FinnHEMSillä tukikohtien polttoainehuoltoon liittyviä tehtäviä.

 

 

 

 

 

 

 

Helikoptereiden polttoainehuolto: vuoden ympäri, vuorokauden ympäri

Helikopteri käyttää polttoaineena lentopetrolia eli kerosiinia. Yleensä helikopteri tankataan kun tullaan tehtävältä. Jos tehtävän kohde sijaitsee kaukana tukikohdasta, ei helikopterin polttoaine välttämättä riitä enää takaisin tukikohtaan, vaan silloin helikopteri tankataan myös paluumatkalla.

Etelä-Suomessa helikopterien toiminta-alueet ovat sellaiset, että käytännössä tankkaukset omassa tukikohdassa riittävät. Pohjois-Suomessa helikopterien toiminta-alueet ovat suurempia. Pohjois-Suomessa käytössä olevan Airbus H145 T2 helikopterin toimintasäde on noin 350 km. Etenkään Lapissa tämäkään toimintasäde ei riitä kaikkiin tehtäviin. Ja mikäli sää on huono tai sen voidaan odottaa huononevan, tankkiin on syytä jättää hieman ylimääräistäkin. Ihan tyhjäksi tankkia ei voida turvallisuussyistä lentää.

HEMS-toiminnan haasteena on saada polttoainetta 24 tuntia vuorokaudessa. Edes niiltä lentoasemilta, jotka ovat auki 24 tuntia vuorokaudessa, ei aina saa polttoainetta, tai sen jakelussa voi olla viiveitä. Tästä johtuen FinnHEMS on ostanut omat polttoaineen jakeluasemat jokaiseen tukikohtaan. Säiliöön mahtuu kerosiinia 19 m3 ja se riittää lentomääristä riippuen kolmesta viikosta kolmeen kuukauteen. Tukikohdan miehistö tankkaa koneen itse. Näin polttoainetta saa aina tarvittaessa, viiveettä ja halutun määrän.

Joskus harvoin voi käydä niinkin, että kohteen etäisyydestä johtuen helikopterin tankissa valmiina oleva polttoaine ei riitäkään, vaan sitä tankataan lisää ennen lähtöä. Tähän kuluu aikaa muutamia minuutteja. Saattaisi siis vaikuttaa loogiselta pitää tankki aina täynnä, mutta sekään ei ole yksiselitteistä. Pohjoisen alueen H145 helikopterin suurempi teho ja kantavuus mahdollistaa täyden tankin pitämisen, mutta eteläisen alueen pienempi kopteri Airbus H135 on aika tarkka lentoonlähtöpainostaan. Vajaan tankin pienempi paino lisää tehoreserviä ja siten turvallisuutta. Lisäksi täytyy huomioida, että kopteriin on voitava ottaa myös potilas kuljetettavaksi melko piankin lentoonlähdön jälkeen. Tällainen tilanne voi tulla vastaan esimerkiksi jos potilas on saaristossa. Lentomatka saattaa olla lyhyt, mutta muu kuin ilmakuljetus hirvittävän hankala.

Pohjois-Suomessa polttoaineen saantia tukikohtien ulkopuolella tullaan edelleen parantamaan. Nyt FinnHEMSillä on käytössä yksi oma, kiinteä jakeluasema Kittilässä sekä pienellä säiliöllä varustettu tankkausauto, joka tällä hetkellä sijaitsee Kuusamossa. Tavoitteena on parantaa tulevaisuudessa polttoaineen saatavuutta myös uusilla polttoaineen jakeluasemilla.