Konsultaatiopuhelut ovat merkittävä osa ensihoitolääkärin työnkuvaa

Tiina Koutajoki Uutiset

FinnHEMSin ensihoitolääkärit vastaanottavat vuosittain noin 20 500 konsultaatiopuhelua alueidensa ensihoitajilta. Mitä konsultaatiopuhelut ovat ja mikä niiden merkitys on ensihoidon kentässä?

Konsultaatiopuhelut ovat merkittävä osa ensihoitolääkärin työnkuvaa. Puheluissa potilaan luona oleva ensihoitaja kysyy lääkäriltä ohjeita potilaan hoitoon. Tampereen yliopistollisen sairaalan ensihoitokeskuksen sekä FinnHEMStukikohdan ensihoidon ylilääkärin Sanna Hopun mukaan konsultaatiopuheluilla halutaan ensisijaisesti varmistua siitä, että potilasta hoidetaan oikein.

Puhelut ovat tärkeitä myös potilaslogistiikan kannalta.

– Lääkäri arvioi, voiko potilaan jättää turvallisesti kotiin vai tarvitseeko hän sairaalahoitoa. Jos tarvitsee, on lääkärin tehtävä arvioida myös se, kuljetetaanko potilas yliopistosairaalaan, terveyskeskukseen vai aluesairaalaan, Hoppu kertoo.

Konsultaatiopuheluissa on kyse myös oikeusturvasta. Puhelulla varmistetaan, että hoitoarvio on tehty oikein. Kun ensihoitaja kysyy hoito-ohjetta, siirtyy juridinen vastuu lääkärille.

Ohjeet määrittävät puheluita

Ensihoitaja tietää ennalta määritellyn operatiivisen ohjeen perusteella, missä tilanteissa hänen tulee pyytää hoito-ohjetta. FinnHEMS vastaanottaa lähtökohtaisesti sellaiset konsultaatiopuhelut, jotka koskevat ensihoitoa tai kriittisesti sairastuneen tai loukkaantuneen potilaan hoitoa.

Hoitoonohjauksen lisäksi ensihoitolääkäriltä kysytään esimerkiksi lääkkeiden käytöstä ja potilaan sydänkäyrästä eli EKG:sta.

Lääkäri voi verrata ensihoitajan potilaalta ottamaa käyrää mahdollisesti aikaisemmin kirjattuihin tietoihin, jolloin saadaan tärkeää tietoa potilaan tilasta.

Puhelut merkittävässä roolissa

FinnHEMSin Tampereen tukikohdassa vastaanotettiin 2 913 tehtävää ja 3 201 konsultaatiopuhelua vuonna 2017. Pirkkalan osuus kaikista FinnHEMSin konsultaatiopuheluista oli 13 prosenttia.

Määrällisesti vielä enemmän konsultaatiopuheluita kirjattiin Vantaalla (8 086), Turussa (3 543) ja Kuopiossa (3 474). Puhelut ovat siis merkittävä osa FinnHEMS-yksikössä työskentelevän ensihoitolääkärin työnkuvaa.

Lääkäri arvioi jokaisen puhelun jälkeen, oliko sillä merkitystä esimerkiksi potilaan hoitoon tai hoitopaikkaan ja kirjaa arvion sekä muut puhelun tiedot FinnHEMSin tehtävätietokantaan.

– Meille 2017 saapuneista konsultaatiopuheluista 92 prosenttia eli valtaosa arvioitiin jollakin tapaa vaikuttaviksi, Hoppu kertoo.