Pitkäjänteistä kehitystyötä ja akuuttien ongelmien ratkomista
Lääkärihelikopteritoiminnasta ei ensimmäisenä tule mieleen ICT. Sen rooli FinnHEMSin toiminnassa on kuitenkin ihan oleellinen. Ympärivuorokautinen päivystys, lentotoiminta ja lääketieteellinen toiminta asettavat kaikki omat vaatimuksensa ICT-järjestelmille. Viisihenkinen ICT-yksikkö huolehtii tukikohtien kaikista operatiivisista järjestelmistä ja hallintohenkilökunnan ICT-infrastruktuurista. Kirjo kattaa kaiken vaativista verkko-, palvelin- ja tietokantaratkaisuista yksinkertaisempiin tulostin- ja liittymätyyppiongelmiin. Ilman toimivia tietoliikenneyhteyksiä myöskään päivystys ei toimi. Katkoksia ei saa olla, kun kyse on elintärkeästä toiminnasta.
Parhaassa tapauksessa ICT toimii niin hyvin, että sen toimintaa ei edes huomaa. ICT-järjestelmien on oltava niin luotettavia, että operatiivinen henkilöstö ei joudu pohtimaan niitä päivystysvuoronsa aikana yhtään. Teemme päivittäin kaikkemme, jotta tietoliikenneongelmilta vältytään.
Puhelin korvalla suurimman osan päivästä
Minun toimenkuvani ei ole niin tekninen kuin tietotekniikkainsinööreillä perinteisesti. Kokonaisuus on niin laaja, ja osa-alueita niin monta, että minun ei ole mahdollista hallita kaikkia osa-alueita kovin syvällisesti. Toimin pikemmin projektipäällikkönä. Minun roolini on hallita kokonaisuutta, ja luottaa teknisissä ratkaisuissa tiimini asiantuntijoiden osaamiseen. Työssäni keskityn yhtäällä pitkäjänteisten projektien luotsaamiseen, koskivat ne sitten yhtiön tulevia tulostinratkaisuja tai maayksiköiden ICT-infraa, toisaalta ratkon päivänpolttavia ongelmia joita löytyy aina toimimattomista puhelimista ohjelmistojen ongelmiin. ICT-yksikkö tukee sekä operatiivista toimintaa ja hallintoa että kehitysprojekteja. Kehitysprojekteja on myös erilaisia: osa on ICT:n omia kehitysprojekteja , toisaalta tuemme myös hallinnon hankkeita ja esimerkiksi tutkimus- ja kehityspalvelut –yksikön toimintaa.
Vietän suuren osan työpäivästäni puhelimessa. Saan yhdeltä henkilöltä tiedon ongelmasta tai viasta, pohdin miten sen voisi ratkaista ja kuka, soitan oman tiimini jäsenille tai mahdollisesti talon ulkopuolisille resursseille, pohdin aikatauluja, kustannuksia ja ratkaisuja. Puhelin on tärkein työkaluni, mutta samalla suurin ärsytyksen aihe. Olisi ihanteellista voida keskittyä rauhassa projekteihin, mutta tavoitettavuus on toimeni ydintehtävä. Samalla työpäivien vaihtelevuus on tämän työn suola: työkenttä on äärettömän laaja enkä koskaan tiedä mitä työpäivä työ tullessaan.
Kaikessa työssäni, niin päivänpolttavissa asioissa kuin pitkäjänteisissä kehitystöissä tavoite on kuitenkin sama: toimiva, tehokas ja kustannustehokas ICT-palvelu työtään tekeville lääkärihelikopteripalvelun ammattilaisille.
Marko Alakangas on Raahesta kotoisin oleva, Oulun kautta Helsinkiin kotiutunut tietotekniikan AMK insinööri, joka ennen FinnHEMSille siirtymistään toimi Nokialla, Renesas Mobile Europella ja Broadcomilla. Alakangas on luotsanut FinnHEMSin ICT-yksikköä alkuvuodesta 2015.
Ihmiset FinnHEMSin takana – valtakunnallisessa lääkärihelikopteritoiminnassa tarvitaan erilaisia käsipareja ja monipuolisia osaajia.
FinnHEMSin blogissa suunvuoro annetaan vuorotellen eri alojen ammattilaisille, jotka omalta osaltaan pitävät huolen siitä, että lääkärihelikopterit päivystävät valtakunnallisesti vuoden jokaisena päivänä ja kiireistä apua tarvitsevat saavat laadukkaan, elintärkeän ensihoidon.
Taivaalla lentävä keltainen helikopteri on FinnHEMSin työn näkyvin osa. Ympärivuorokautisen päivystyksen tukikohdissa mahdollistaa eri alojen ammattilaisten monipuolinen yhteistyö.