Kesä on lääkärihelikopteritukikohdassa kaikkein vilkkainta aikaa. Valitettavasti. Ihmisten loma ja ilo voivat nopeasti kääntyä ikäväksi. Paljon voi kuitenkin tehdä kesälläkin oman turvallisuutensa parantamiseksi. Yleinen järjenkäyttö on merkittävin turvallisuustekijä. Alkoholin käytön vähentäminen on myös tehokas tapa vähentää tapaturmiin joutumisen riskiä.
Erilaisten turvalaitteiden asianmukainen käyttö, oli kyse sitten katolle kiipeävän turvavaljaista tai veneilevän pelastusliiveistä, estäisi monta vakavaa tapaturmaa. Samoin toivoisin moottoripyöräilijöille malttia etenkin keväällä, sillä juuri ensimmäisillä ajokerroilla talven jälkeen onnettomuusalttius on kaikkein suurin. Ajotuntuma on talven tauon jälkeen vähän ruosteessa ja kanssaliikkujat eivät vielä ole tottuneet autojen välissä puikkelehtiviin moottoripyöräilijöihin.
Mökkiläiset voivat parantaa turvallisuuttaan muutamilla yksinkertaisilla keinoilla. Ensinnäkin, on tärkeää, että mökin osoite ja koordinaatit ovat tiedossa ja selkeästi esillä. Nykyään on olemassa monia karttasovelluksia, joista koordinaatit voi tarkistaa. Esimerkiksi hätäkeskuslaitoksen Suomi112-sovellus on erinomainen, ja sopii veneilijöillekin, joiden sijaintipaikka saattaa kesän aikana muuttua moneen kertaan.
Myös omien ensiaputaitojen hiominen on tärkeää. Suomen Punaisen Ristin ensiapukursseilta saa oppia, mutta myös heidän www-sivuillaan on hyvät ohjeet ensiavun antamiseksi. SPR:llä on myös puhelinsovellus, jossa on ensiapuohjeet. Suosittelen jokaista tutustumaan näihin ohjeisiin. Sovelluksen avulla ohjeet ovat aina saatavilla.
Lääkärihelikopteri tuo avun kriittisesti sairastuneelle tai loukkaantuneelle
Meiltä kysytään jonkun verran sitä, miten lääkärihelikopterin toimintaedellytyksiä voi omilla toimillaan parantaa, esimerkiksi minkälaisen laskupaikan kannattaisi raivata. Aloite laskupaikan raivaamisesta on todella hieno ja kannustettava. Vaikka helikopterin lentäjä aina loppukädessä tekee päätöksen laskeutumispaikasta, ja voi olla, että raivattu alue ei esimerkiksi pöllyävän hiekan takia sovellukaan, on hienoa, että ihmiset pohtivat tällaistakin turvallisuustekijää. Laskupaikan raivaamisen lisäksi kannattaa pohtia myös muita asioita, joiden avulla lääkärihelikopteri voidaan opastaa mahdollisimman oikeaan paikkaan. Koordinaatit ovat luonnollisesti tärkeät, mutta myös sellainen yksinkertainen asia kuin sen rekisteröiminen minkä värinen mökin katto on, tai kuinka monta rakennusta rykelmässä on, edesauttaa oikean paikan tunnistamista ilmasta käsin.
Jos paikalla on useampi ihminen, joku voi mennä pihalle tai muulle näkyvälle paikalle heiluttamaan kopterille oikean paikan merkiksi. Tämä tosin tarkoittaa myös, että toivomme että ihmiset eivät heiluttaisi meille pelkästään tervehtimistarkoituksessa. Silloin kun ilmasta käsin etsimme oikeaa paikkaa, vilkuttava ihminen voidaan mieltää merkkiä antavaksi, ja päädymme vahingossa väärään paikkaan. Eli vilkuta silloin kun olet tapahtumapaikalla, älä muutoin. Jos mahdollista, poista mahdolliselta laskeutumispaikalta sellaiset esineet, jotka saattavat lähteä lentoon. Pressut ovat tällainen tyypillinen, helposti roottoriin sotkeutuva esine, mutta myös puutarhakalusteet ja aurinkovarjot saavat kovaa kyytiä kopterin ilmavirrassa.
Ilman apua ei kukaan kuitenkaan jää, vaikka mökin lähellä ei olisikaan laskeutumispaikaksi soveltuvaa paikkaa. Lentäjämme laskeutuvat tarvittaessa kannatukseen niin, että lääkäri pääsee tarvikkeineen poistumaan kopterista. Etenkin saaristossa korostuu myös yhteistyön merkitys. Me teemme vuoden ympäri yhteistyötä Rajavartiolaitoksen kanssa, ja silloin kun emme voi lentää omalla koneellamme, meiltä voi lähteä lääkäri Vartiolentolaivueen kopteriin. Rajan koptereissa on myös vinssausmahdollisuus, joten pääsemme myös pienelle ja puuston peittämälle saarelle. Kopterin lisäksi voimme liikkua myös veneellä. Arvostan suuresti saaristokuntien rautaisia ensihoitoyksiköitä, jotka tuntevat alueensa, lauttojen kulun ja venerannat. Mitä haastavampi paikka, sen arvokkaampaa yhteistyö kentällä on.
Petri Aaltonen on FinnHEMSin Turun FH20-tukikohdan vastuulääkäri. Hän on anestesiologian ja tehohoidon erikoislääkäri, joka tukikohdan päivystystyön lisäksi tekee leikkaussalianestesiologin töitä TYKSissä. Lääkärihelikopteritukikohdan vastuulääkärinä hän on toiminut vuodesta 2013.
Ihmiset FinnHEMSin takana – valtakunnallisessa lääkärihelikopteritoiminnassa tarvitaan erilaisia käsipareja ja monipuolisia osaajia.
FinnHEMSin blogissa suunvuoro annetaan vuorotellen eri alojen ammattilaisille, jotka omalta osaltaan pitävät huolen siitä, että lääkärihelikopterit päivystävät valtakunnallisesti vuoden jokaisena päivänä ja kiireistä apua tarvitsevat saavat laadukkaan, elintärkeän ensihoidon.
Taivaalla lentävä keltainen helikopteri on FinnHEMSin työn näkyvin osa. Ympärivuorokautisen päivystyksen tukikohdissa mahdollistaa eri alojen ammattilaisten monipuolinen yhteistyö.