FinnHEMS-lääkärihelikopterit näkyvät kansalaisille useimmiten hälytystehtäviensä kautta. Arki tukikohdissa on työntäyteistä silloinkin, kun helikopteri tai hälytysajoneuvo ei ole liikkeellä. Työhön kuuluu paljon päivä-, viikko- ja kuukausitasoisia huoltotehtäviä, joilla varmistetaan sujuva hälytysten hoito, potilaiden ja työntekijöiden turvallisuus ja hoidon laatu. Miehistö huoltaa kulkuneuvoja, laitteistoja ja itseään. Pitää huolen siitä, että aina ollaan lähtövalmiina.
VANTAA
TURKU
-
HEMS-pelastaja Aaron Marttila ja lentäjä Hannu Elomaa tankkaavat hälytyslennolta juuri tulleen helikopterin. -
Lentäjä Hannu Elomaa ja HEMS-pelastaja Aaron Marttila Turun tukikohdan yhteiskeittiössä. -
Ensihoitolääkäri Timo Iirola tekee kirjauksia hälytyksen jälkeen. -
Tiimi pohtii kauppareissulle lähtöä. Hannu Elomaan (vas.), Timo Iirolan ja Aaron Marttilan työvuorot kestävät 24-48 tuntia tehtävästä riippuen. -
Aaron Marttila säätää pimeälentoon tarkoitetut pimeänäkölaitteet itselleen sopiviksi.
OULU
-
Helikopterissa ja hälytysajoneuvossa käytössä olevat verivarannot uusitaan kahden vuorokauden välein. HCM Mika Vuorentola työn touhussa -
Hälytysten lomassa tehdään myös ylläpitotöitä. Lentäjä Samuli Pakka putsaa helikopterihalllia. -
Samuli Pakka, Mika Vuorentola ja Mauri Frantti ehtivät hetken istahtaa. -
Lentäjä Samuli Pakka ja HEMS-ensihoitaja Mika Vuorentola ovat tiivis työpari jo ennen hälytyslennolle lähtöä. -
Oulun tukikohta toimii tilapäistiloissa, joten kuntoiluvälineetkin ovat parakissa. Ensihoitolääkäri Lasse Raatiniemi testaa leuanvetokuntoaan.