Vuoden 2023 päättyessä FinnHEMS-konsernin palveluksessa oli 121 työntekijää. Heistä kaikki ovat vakituisessa ja 119 kokoaikaisessa työsuhteessa. Osa-aikaisia työntekijöitä oli 1,7 prosenttia konsernin henkilöstöstä. Sairauspoissaolopäiviä henkilöä kohden oli keskimäärin 8.
Otimme käyttöön uuden henkilöstöhallinnan järjetelmän, joka mahdollistaa sujuvamman ja tietoturvallisen tavan hallinnoida työntekijätietoja. Henkilöstö voi järjestelmässä tarkastella omia työntekijätietojaan, kuten palkkatietoja.
Mittaamme henkilöstömme hyvinvointia ja tyytyväisyyttä vuosittaisella henkilöstökyselyllä. Vuodelle 2023 asetettuna tavoitteena FinnHEMSillä oli edelleen kasvattaa henkilöstötyytyväisyyttä kyselyn indeksiarvoon 3,9 (asteikolla 1–5). Tutkimuksen (vastausprosentti 83 %) tulos osoittaa, että henkilöstö koki työhyvinvointinsa edelleen kasvaneen hieman.
Päätimme jatkaa henkilöstötyytyväisyysindeksin seuraamista. Vuonna 2024 tavoitteenamme on saavuttaa indeksin arvo vähintään 4,0.
PANOSTUKSIA TERVEYDEN JA TYÖHYVINVOINNIN ETEEN
Vuoden 2023 aikana käynnistimme useita kehitystoimia henkilöstön terveyden ja työhyvinvoinnin tukemiseksi.
Koko FinnHEMSin henkilöstö voi seurata terveyttään terveydenhuollon ammattilaisten tuella. Operatiivisella henkilöstöllä on työn edellyttämiä säännöllisiä terveystarkastuksia, ja hallinnossa työskentelevillä oli mahdollisuus osallistua Sijoitus terveyteesi -ohjelmaan.
Operatiivisten esihenkilöiden työn tueksi järjestettiin esihenkilöpäivät ja edellisvuonna alkanutta johdon kehittämishanketta jatkettiin.
Kehityskeskustelu antaa esihenkilölle ja työntekijälle luontevan tilaisuuden tunnistaa ja keskustella luottamuksellisesti työsuhteen asioista ja molemminpuolisista kehittämistoiveista ja -mahdollisuuksista. Käynnistimme järjestelmälliset kehityskeskustelut hallinnon työntekijöiden lisäksi kaikkien HCM-roolin työntekijöiden parissa, ja hanke jatkuu siten, että vuonna 2024 kehityskeskustelut käydään myös kaikkien lentäjien kanssa.
Suunnittelimme yhdessä henkilöstön kanssa vertaistukikoulutuksen vähentämään henkisesti raskaiden hälytystehtävien aiheuttamaa kuormitusta. Hanke toteutuu vuonna 2024. Ehdotus hankkeeseen tuli henkilöstön taholta.
Henkilöstön aloitteesta otimme käyttöön myös polkupyöräedun, jonka tavoitteena on tukea henkilöstön työmatka- ja vapaa-ajan pyöräilyä. Pyöräily on suosittua henkilöstömme keskuudessa ja se on myös kestävän kehityksen mukainen tapa liikkua.
ASKELEITA KOHTI YHDISTÄVÄÄ KULTTUURIA
Nykyinen FinnHEMS on muodostunut kolmen eri yrityksen henkilöstöstä. Vuonna 2023 aloitimme yhteisen kulttuuri- ja arvotyön, jossa määritetään yrityskulttuurin kulmakiviä ja yhteisiä arvoja.
Viestintää ja vuoropuhelua henkilöstöryhmien välillä on pyritty lisäämään eri keinoin. Avasimme intranetin ja extranetin FinnHEMSin ja tukikohdissa työskentelevälle hyvinvointialueiden henkilöstölle. Tavoitteena on parantaa yhteisen tiedon kulkua ja lisätä yhteisöllisyyttä.
Kaikissa tukikohdissa sekä hallinnossa järjestimme keskustelutilaisuudet meneillään olevasta lääkärihelikopteritoiminnan strategiatyöstä. Lisäksi henkilöstöä osallistui sekä HEMS-strategian että yrityskulttuurin kehittämisen työpajoihin. Järjestimme alan sisäiset, kaikille henkilöstöryhmille yhteiset HEMS-päivät.
Vuoden aikana jatkoimme edelleen lentäjien työehto- sopimusneuvotteluita.